Ilford – analogowy klasyk w śiwiecie cyfrowym

admin, 28.04.2015

Jedną z najbardziej zasłużonych marek w historii fotografii jest niewątpliwie Ilford. Marka ta zdobyła serca fotografów w czasach analogowych. Filmy oraz papiery ciemniowe tej firmy zdobyły wśród klientów status kultowy. w naszym, kraju, gdzie z przyczyn ustrojowych zdobycie jakiegokolwiek filmu było wyzwaniem, produkty Ilforda znaczyły jakość. Dziś fotografia analogowa stałą się niszą a dostępność wszelakich dóbr około fotograficznych zbiegła się w czasie z rewolucją cyfrową. Dziś miast w ciemni, nasze cyfrowe fotografie przelać możemy na papier za pomocą biurkowej drukarki. Marka ilford wciąż jednak kojarzy się z jakością. W erze cyfrowej Ilford nie radził siebie jednak już tak dobrze jak za czasów analogowych. Przyczyną było chwilowe odejście od zwyczaju posiadania fotografii na papierze. Rynek się skurczył, jednocześnie nie oszczędzając Ilforda poprzez silną konkurencję. Dziś na szczęście marka odbiła się od dna i znów możemy cieszyć się świetnymi papierami tego producenta. Wachlarz papierów Ilforda wzbogacił się ostatnio o kilka podłoży z najwyższej półki. Dlatego też postaramy się przedstawić najciekawsze z papierów

14287_856660714385981_5072133089253201120_n

Gold Fibre Silk

2001921_GPSPP_B12_vector.ai

Zdecydowanie najlepiej znane podłoże tego producenta. Jeden z papierów barytowych stanowiący odnośnik dla innych producentów. Oczywiście współcześnie na rynku dostępne są podłoża barytowe Ilforda i innych producentów o nie gorszej jakości i wielu ciekawych wariantach powłoki. Nie da się jednak zaprzeczyć że to właśnie Ilford Gold Fibre Silka jako pierwszy trafił pod strzechy dając na powrót, pamiętającym podłoża ciemniowe możliwość uzyskania tej magii odbitki/druku na papierze barytowym. Przy odpowiedniej technice druku otrzymamy ogrom przejść tonalnych w cieniach, oraz nasycone kontrastowe druki

Smooth Pearl

2001921_GPSPP_B12_vector.ai

Kolejny żelazny punkt na liście papierów Ilforda. Delikatna perłowa faktura papieru i niezły kontrast pozwoliły na spopularyzowanie Smooth Pearla. Faktura podłoża jest elegancka ale też pozwala na szeroki wachlarz zastosowań. Papier równie dobrze sprawdzi się w fotografii modowej co produktowej. Wysoka gramatura papieru ułatwia jego montaż na twardych podłożach

Smooth Gloss

2001921_GPSPP_B12_vector.ai

Uzupełnia ofertę o błyszczący odpowiednik Smoth Pearla. To również solidny papier o wysokiej gramaturze 310 gram. Plusem jest tu świetne wykonanie powłoki. Gładkie i równe wykończenie błyszczącego papieru zwiększa wrażenie ostrości drukowanej pracy. Wysoka białość i spory tzw Dmax, czyli poziom głębokości czerni w jednym papierze tworzy możliwość osiągnięcia dużego kontrastu obrazu. Dodajmy do tego jeszcze nasycone kolory i mamy świetny papier!

10959462_858506914201361_8234533599781634833_n (1)

Gold Fibre Gloss

2001921_GPSPP_B12_vector.ai

To zupełna nowość w ofercie Ilforda. Uzupełnia on niejako starszego brata Gold Fibre Silk. W fakturze bliżej mu do konkurencyjnych Tecco Bayt Glossy czy Epson Traditional Photo Paper. Eleganckie nierówności faktury łącza się tu z subtelnym połyskiem wykończenia. Bogactwo przejść tonalnych i głębokie czernie dla fotografii czarno białej oraz nasycone kolory dla barwnej powodują, że jest po podłoże warte swojej ceny.

Cotton Arist Textured

2001921_GPSPP_B12_vector.ai

To kolejna nowość od Ilforda. Tym razem mowa o papierze fakturowanym przypominającym papier do akwareli. Papier ten przypomina Gallery Board lub Aquarell od Tecco, jednak bliżej jednak mu do matowego papiery William Turner z Hahnemuhle. Cotton Artist Textured to w stu procentach bawełniany papier, pozbawiony wybielaczy optycznych. Po tak porowatym i nieregularnym podłożu nie spodziewamy się wysokiej ostrości. Tu jednak Ilford pozytywnie zaskakuje oferując oddanie detali na w poziomie równym podłożu gładkiemu.

10996150_860669367318449_4994567987438563016_n (1)

Smooth  Cotton Rag

2001921_GPSPP_B12_vector.ai

Skoro przy powyższym papierze mówiliśmy o ostrości wydruku, tu mamy do czynienia z szczytowym osiągnięciem w tej dziedzinie jak chodzi o podłoża matowe. Smooth Cotton Rag zawdzięcza to przede wszystkim idealnie gładkiej powierzchni. Oczywiście wszelkie zalety fine artowego podłoża bawełnianego zostały zachowane. Od wyżej wymienionego Cotton Arist Textured różni go delikatnie bielszy i jaśniejszy odcień. Wpływa to tylko korzystnie tak na kolor jak na kontrast obrazu. Dla miłośników delikatnie fakturowanego podłoża bawełnianego stworzono Textured Cotton Rag. Część klientów oczekuje bowiem od papieru bawełnianego lekkiej nierówności w fakturze.

 

To tylko wybór naszym zdaniem najciekawszych podłoży Ilforda. Po pełna ofertę zapraszamy na stronę Centrum Papieru.

Podziel się na:
  • Digg
  • Facebook
  • Mixx
  • Blip
  • Flaker
  • Fleck
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Buzz
  • Grono.net
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Zostaw komentarz



+ trzy = 12